فناوري نانو يكي از زمينه هاي تحقيقاتي فعال است كه مخرج مشترك بسياري از رشته ها از جمله مهندسي الكترونيك، معماري و عمران بوده و حتي در بخش مصالح ساختماني نيز نقش بسزايي دارد. فناوري نانو به تازگي تبديل به يكي از برترين زمينه ها در تحقيق و توسعه در زمينه خانه هوشمند نيز شده است.

بنابراين توانسته است توجه قابل ملاحظه اي در رسانه ها و جامعه سرمايه گذاري به خود جلب كند. فناوري نانو اساسا در مورد روش هاي جديد ساخت از طريق درك و كنترل بر روي بلوك هاي ساختمان هاي اساسي (اتم، مولكول) مي باشد.

صنعت ساختمان و كاربرد فناوري نانو در آن

صنعت ساختمان يك صنعت بسيار بزرگ ديگر است، كه فناوري نانو مي تواند توليدات بسياري در اين عرصه داشته باشد. با اين حال، بايد يادآور شد كه از رده خارج كردن مواد مرسوم ساخت و ساز، مانند بتن تقويت شده با فولاد از نظر قيمت و هزينه تمام شده ، با دشواري رويروست.

اگر كاربرد فناوري نانو را فقط درخانه هاي مسكوني در نظر بگيريم، تصور ماده جديدي كه قادر به رقابت با مواد مرسوم براي اهداف ساختماني باشد مشكل به نظر مي رسد. با اين حال بخش هايي از صنعت ساختمان مانند ساخت پل و يا ساخت آسمان خراش هاي بزرگ مي توانند با بهره گيري از فناوري نانو پيشرفت چشم گيري داشته اند، مخصوصا اگر صحبت از استحكام كششي در ميان باشد. در هر صورت برنامه هاي كاربردي نانو براي پيشرفت در زمينه هاي ساخت و ساز و مقاومت مصالح ساختماني ناهموار بوده است و بهره برداري از فناوري نانو در بتن در مقياس تجاري محدود باقي مانده است.

اما پيشرفت هاي اصلي در علوم نانو در مواد سيماني مي باشد،به عنوان مثال، پيشرفت هايي در ساختار و خواص مكانيكي مراحل اصلي هيدراسيون سيمان. همچنين برخي از پيشرفت هايي كه در صنعت ساختمان از طريق فناوري نانو به وجود آماده عبارتند از: اصلاح نانو ساختار در صنعت فولاد- فلزات، سراميك – شيشه هوشمند، پليمر، سيمان – بتن، استفاده از نانو ذرات، نانولوله ها و نانو مواد افزودني، درك پديده ها در مقياس نانو ساختار، حسگر هاي جديد، دستگاه ها و ساختارهاي هوشمند، نظارت بر بهبود شرايط ساختاري و محيطي انرژي پايدار، برنامه سازگار با محيط زيست، سلول هاي سوختي جديد، چراغ هاي برق با انرژي كارآمد، عايق هاي ويژه، پاك كننده ها.

 

خانه هوشمند-خانه هوشمند رشت-خانه هوشمند گلسار-نمايندگي خانه هوشمند-پذيرش نمايندگي خانه هوشمند