انواع چيلر جذبي

خانه هوشمند الفا مجري اتوماسيون و هوشمندسازي ساختمان ها

پنجشنبه ۰۹ فروردین ۰۳

انواع چيلر جذبي

۹ بازديد

 

T ك اثر آن (اثر تنها)

كه خود به سه دسته چيلرهاي تك اثره با تغذيه بخار، تك اثره با تغذيه آب داغ (دماي بالاي ۱۰۰ درجه سانتيگراد) و تك اثره با تغذيه آب گرم (دماي زير ۱۰۰ درجه سانتيگراد) تقسيم مي‌شوند كه نحوه كار آنها مشابه بوده و همگي داراي حداقل يك مولد حرارتي هستند.

 

اثرات دوگانه

كه به دو دسته دو اثره با تغذيه بخار و دو اثره با شعله مستقيم طبقه‌بندي مي‌شوند. اين چيلرها، جزء نسل جديد چيلرهاي جذبي بوده و داراي سيكل تبريد كاملتري نسبت به چيلرهاي جذبي تك اثره‌ است. چيلر جذبي شعله مستقيم نيز از اين دسته بوده كه با قرار دادن ژنراتور دما پايين در سيكل و استفاده از سيستم تهويه مطبوع با اختلاف دماي بالا راندمان بالاي (COP = 1.43) ارايه مي­­ دهد.

 

چيلر جذبي آب گرم (Hot water Absorption Chiller)

در چيلر هاي جذبي آب گرم مولد حرارتي از آب گرم تغذيه مي كند.

 

چيلر جذبي بخار (Steam Fired Absorption Chiller)

چيلر جذبي بخار داراي مولد حرارتي است كه با بخار داغ تغذيه مي شوند.

 

چيلر جذبي شعله مستقيم (Direct Fired Absorption Chiller)

چيلر جذبي شعله مستقيم  از  نسل جديد چيلر هاي جذبي بوده كه مبدل حرارتي آن به صورت مستقيم با شعله در تماس است.

 

چيلر جذبي شعله مستقيم هيتاچي

 

مزاياي چيلر تراكمي نسبت به چيلر جذبي

چيلر تراكمي با توجه به نوع ماده مبرد و داشتن كمپرسور در ظرفيت‌هاي برابر، از چيلر جذبي كم‌حجم‌ترند و جاي كم تري اشغال مي‌كنند. در واقع از لحاظ وزني و حجمي چيلر تراكمي آب خنك نسبت به چيلر جذبي فضاي كمتري در موتورخانه اشغال مي كند و از لحاظ حجمي و وزني در حدود ½ چيلر مشابه جذبي وزن و حجم دارند.

ضريب عملكرد (COP) بالاتر نسبت به چيلر جذبي مشابه.

مصرف انرژي اوليه كمتر

مصرف آب كمتر

امكان استفاده بهينه از سيستم‌هاي جذبي خصوصا در ظرفيت‌هاي زياد در مناطق گرم و مرطوب وجود ندارد. اما در همين مناطق مي­توان از چيلرهاي تراكمي استفاده نمود.

اثرات به مراتب كمتر زيست محيطي نسبت چيلر جذبي.

پيك زدايي مصرف برق در ساعات اوج بار (ساعات 19 الي 23) با استفاده از سامانه كنترلر سرمايش تراكمي

ظرفيت پائين تر برجهاي خنك كن و سيستم پمپاژ به برجها

مقايسه بين چيلرهاي مذكور، تنها در صورتي قابل انجام است كه امكان انتخاب انواع چيلر وجود داشته باشد، در غير اينصورت مقايسه و نتيجه گيري در مورد نوع خاصي، صحيح نيست. پارامترهايي از قبيل: شرايط آب و هوايي، قيمت دستگاه،  قيمت انرژي، هزينه نگهداري، عمر مفيد تجهيزات، ابعاد دستگاه، تجهيزات پيراموني، هزينه نصب، هزينه بيمه و ماليات دستگاه، هزينه انرژي مصرفي و … از عوامل محدود كننده امكان استفاده از انواع چيلرها است. با توجه به هزينه هاي بالاي انرژي و هزينه هاي بسيار بالايي كه آلايندگي تجهيزات سرمايشي و گرمايشي به كشور وارد مي كند، لازم است مهندسين و دست اندكاران صنعت تهويه مطبوع، ضمن در نظر گرفتن سياستهاي كلان كشور در زمينه انرژي، محاسبات هزينه هاي اقتصادي طرح را قبل از انتخاب تجهيزات انجام دهند و براساس آن اقدام به انتخاب تجهيزات و تهيه طرح خود نمايند.

خانه هوشمند-درخواست نمايندگي خانه هوشمنداخذ نمايندگي خانه هوشمند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.